Kontakt

tel. 87 520 22 51

fax 87 520 22 52


zsliz.olecko1@gmail.com

 

19-400 Olecko

ul. Gołdapska 29

 

Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku Innowacyjną Szkołą Zawodową na Rynku Pracy

  W bieżącym roku szkolnym przystąpiliśmy do VIII edycji konkursu „Innowacyjna Szkoła Zawodowa na rynku pracy”.

 

Jego głównym celem jest zwiększenie aktywności szkół w kierunku dostosowywania kształcenia zawodowego do wymogów zmieniającego się rynku pracy.

Zgodnie z regulaminem konkursu przeprowadziliśmy w szkole zadania  konkursowe. Na początku opracowano harmonogram zadań, który musiał być skorelowany z harmonogramem pracy szkoły. W związku z tym przeprowadzono konsultacje z nauczycielami i dyrekcją omawiając szczegóły dotyczące poszczególnych zadań. Po zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną przystąpiono do realizacji.

Działania konkursowe przebiegały w formie spotkań, konkursów i wycieczek zawodoznawczych. 18.10.2016r. uczniowie klas maturalnych wzięli  udział w spotkaniu informacyjno-edukacyjnym z lokalnymi pracodawcami na temat „Czego oczekuje od nas rynek pracy, jak sprostać tym wymaganiom”. Spotkanie to było inauguracją projektu, a także wpisało się w trwający od 17.10.2016 r. Ogólnopolski Tydzień Kariery, którego hasło brzmiało „Poznaj nowe wyzwania rynku pracy”.

16.11.2016r. oraz 17.11.2016r. uczniowie wzięli  udział w spotkaniu na temat kompetencji personalnych  i społecznych przydatnych w poszukiwaniu i utrzymaniu pracy.

Doradczynie zawodowe z Powiatowego Centrum Wspierania Edukacji w Olecku. Krystyna Zdan – pedagog/doradca zawodowy oraz Magdalena Sadłowska – psycholog /doradca zawodowy omówiły rolę i znaczenie kompetencji personalnych i społecznych na rynku pracy. Wspólnie z uczniami próbowały znaleźć odpowiedź na pytanie: Dlaczego kompetencje społeczne odgrywają tak istotną rolę w procesie rekrutacji? Dlaczego pracodawcy coraz częściej w swoich wymaganiach zaznaczają,  że kandydat do pracy powinien te kompetencje posiadać?

Kolejne zadanie polegało na przeprowadzeniu we wszystkich klasach sondażu na temat: „Jakie predyspozycje i umiejętności zawodowe są szczególnie pożądane przez pracodawców”. Efektem tego sondażu były wykonane przez uczniów prace plastyczne lub  publicystyczne. Konkurs ten w części dotyczącej wykonania pracy plastycznej cieszył się wśród uczniów dość dużym zainteresowaniem. Korzystając z okazji, że finał był w okresie bożonarodzeniowym wszyscy jego uczestnicy otrzymali świąteczne upominki.                       
W okresie od listopada do marca przeprowadzono wycieczki zawodoznawcze do okolicznych zakładów pracy. Uczniowie odwiedzili trzykrotnie Zakłady „Prawda” w Olecku, gospodarstwo rolne w miejscowości Niedźwiedzkie k/Wieliczek, olecką Stację Hodowli i Unasieniania Zwierząt, a także okoliczne lokale gastronomiczne i obiekty hotelowe. Uczniowie 2 Liceum Ogólnokształcącego z innowacją policyjno-pożarniczą odwiedzili Komendę Powiatową Policji, zapoznając się z pracą policjantów.

W ramach zadania związanego z  przeprowadzeniem w szkole konkursu, podczas którego uczniowie będą mieli możliwość wykazać się swoimi umiejętnościami zawodowymi, przeprowadzono konkursy kulinarne. Pojedynek na kartacze i inne „ziemniaczydła” który na trwałe wpisuje się w tradycje szkoły odbył się 10 listopada 2016r. . W nowocześnie urządzonej pracowni gastronomicznej odbyła się III edycja tego pojedynku. Organizatorzy konkursu to szkolni nauczyciele technologii gastronomicznej. Do konkursu przystąpiły: klasa I,II,III i IV technikum żywienia i usług gastronomicznych oraz klasa III technikum architektury krajobrazu.

Kolejny konkurs przebiegał pod hasłem „Boże narodzenie z pokolenia na pokolenie”. Skierowany był do wszystkich uczniów, a jego celem było zainteresowanie tematyką świąteczną oraz popularyzacja obrzędów i tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,  miał także na celu stworzenie uczniom możliwości wykazania się zdolnościami kulinarnymi. Głównym zadaniem uczestników konkursu było sporządzenie potraw z karpia.

„Jakie możliwości zatrudnienia mam po skończeniu szkoły” – na to pytanie mieli odpowiedzieć uczniowie w kolejnym zadaniu, którego realizacja przebiegała także w formie konkursu. Niestety należy zauważyć, że konkurs ten nie cieszył się zbyt dużym zainteresowaniem, zresztą tak jak w poprzednich konkursach, prace publicystyczne, czy literackie były mniejszością. Być może wynika to z niechęci młodzieży do budowania dłuższych wypowiedzi pisemnych.  Jednak cieszy w tym to, że kilkoro z nich podjęło ten trud i po konsultacjach poradzili sobie z tym zadaniem.

Jest to dla szkoły dodatkowa wskazówka do pracy na przyszłość, na co mamy w szczególności zwracać uwagę w kształtowaniu młodego człowieka, przede wszystkim jakie kompetencje i umiejętności związane z rynkiem pracy rozwijać. Zagadnienia związane z rozpoznaniem rynku pracy w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej uznawać będziemy za bardzo ważne.

Przeprowadzono także  w szkole konkurs, którego motywem przewodnim był temat  Moja wymarzona praca”Efektem były prace plastyczne, literackie lub prezentacja multimedialna.

Dużym przedsięwzięciem dla szkoły było zorganizowanie w szkole Dnia Kształcenia Zawodowego z udziałem zaproszonych gimnazjalistów. Spotkanie z uczniami gimnazjów zorganizowaliśmy 14 lutego. Na gimnazjalistów czekało wiele niespodzianek, a przede wszystkim uczniowie naszej szkoły zaprezentowali swoje umiejętności zawodowe. Realizacja tego zadania wymagała dużo kreatywności, innowacyjności i zaangażowania całej społeczności szkolnej.

Również zadanie związane ze zorganizowaniem spotkania z rodzicami wymagało aktywnego udziału uczniów. Zorganizowane ono zostało podczas semestralnego spotkania. Rodzice zostali zapoznani z podejmowanymi przez szkołę działaniami w celu dostosowywania kształcenia zawodowego do wymogów rynku pracy. Rodzice mogli zapoznać się z Bazą Kształcenia Zawodowego naszej szkoły.  

Wszystkie wyżej wymienione przedsięwzięcia przybliżyły uczniom i rodzicom zagadnienia związane z rynkiem pracy. Udział w  konkursach, projektach i warsztatach łączy przekazywaną uczniom wiedzę z praktyką. Nasza szkoła stara się być jak najbardziej elastyczna w zakresie kształcenia pożądanych kompetencji pracowniczych. Dostosowuje kształcenie do zmieniających się wymagań pracodawców. Niewątpliwie realizacja tego konkursu ułatwi naszym absolwentom wejście na rynek pracy, dla szkoły wymiernym efektem będzie podniesienie jakości pracy i zdobycie certyfikatu „Innowacyjnej Szkoły Zawodowej na rynku pracy”.

 

 

  

Autor: Cecylia Chilińska szkolny doradca zawodowy – szkolny koordynator konkursu